In het spoor van de Audi A5/S5 Coupé zijn ook de Audi A5 Sportback en S5 Sportback vernieuwd, met een hertekend radiatorrooster en een motorkap met opvallende nerven.
Deze nieuwe generatie heeft goed op zijn gewicht gelet. Zo is het koetswerk 15 kg lichter en verliest de auto in totaal 85 kg, waardoor hij nu 1.470 kg weegt in de instapversie. Met een lengte van 4,73 meter is de A5 Sportback 2 cm langer, maar hij verloor 1 cm in de breedte (1,84 meter). De constructeur zegt wel dat de inzittenden 11 mm meer plaats hebben voor de schouders vooraan en 24 mm voor de knieën achterin.
In koffer blijft het volume op 480 liter. Virtuele cockpit Zoals het tegenwoordig de gewoonte is bij Audi, zijn er als alternatief voor degoede oude boordplank ook digitale tellers. De vijfdeurscoupé beschikt over een zoekfunctie om je in de menu’s te verplaatsen. De losstaande tablet van 8,3 duim bovenaan de centrale console dienst ook als ‘controlecentrum’ voor het MMI-infotainmentsysteem. In de topversie omvat het een abonnement van drie jaar bij Audi Connect en vijf gratis kaartenupdates.
Het audiosysteem van Bang & Olufsen met 3D-geluid heeft een vermogen van 755 watt voor negentien luidsprekers.
De passagiers achterin krijgen bovendien een extra, wegklapbare tablet. Op de weg Het chassis van de A5 Sportback werd herzien, waarbij de trapeziumvormige achteras vervangen is door een configuratie met vijf armen. Elektronische rijhulpsystemen zijn er bij de vleet. Dit model kan halfautonoom rijden in files (maximaal 65 km/u).
Onder de motorkap zijn er zes motoren voor de A5 Sportback met manuele, automatische of gerobotiseerde versnellingsbak, en vier- of voorwielaandrijving naargelang de versie: 2.0 TFSI benzine met 190 pk en 252 pk 2.0 TDI diesel met 190 pk 3.0 TDI diesel met 218 pk en 286 pk (Quattro) 2.0 TFSI CNG-gas (flexifuel benzine) met 170 pk.
De S5 Sportback krijgt dan weer de 3.0 V6 TFSI (354 pk en 500 Nm) met standaard Quattro-vierwielaandrijving en Tiptronic-achtversnellingsbak. Goed om van 0 naar 100 km/u te spurten in 4,7 seconden.