Er is al veel over gezegd en geschreven. Naast de BMW M3 Touring is nu ook de BMW M5 Touring toegevoegd aan het M-gamma van de Duitse autofabrikant. De M3 blijft zeker niet achter, want die heeft een upgrade gekregen. De standaard M3 Touring is niet meer te bestellen in ons kikkerlandje; de gloednieuwe BMW M3 Touring CS neemt het stokje over. Ondanks dat beide auto’s een Touring zijn en uit het M-gamma komen, zijn ze totaal verschillend.

Wat zijn de verschillen?
BMW M3 CS Touring
De gloednieuwe M3 CS Touring maakt kiezen makkelijk – althans… behalve als het op de kleur aankomt. De M3 CS wordt geleverd met vrijwel elke denkbare optie die BMW aanbiedt. Slechts vier extra’s kunnen nog worden toegevoegd, waarmee de auto volledig is uitgerust. Deze vier opties samen kosten €1.931,-, een absolute meevaller als het om optiepakketten gaat. Echter, dit is een extra uitrusting met opties die u eigenlijk helemaal niet nodig hebt, of juist helemaal niet wilt hebben.
Het grootste probleem bij het samenstellen van de M3 CS? Dat is de kleur, want de standaardkleuren zijn: zwart, zwart of… zwart. Dat betekent dat u bij BMW Individual moet aankloppen voor een unieke tint. Daar begint de keuzestress pas echt, want per kleur zijn er maar liefst 30 verschillende tinten beschikbaar! Om het nog wat makkelijker te maken: naast metallic is de auto ook te krijgen in mat of unilak. Keuzestress gegarandeerd!
De BMW M3 Touring CS – waarbij CS staat voor Club Sport – is volledig gericht op lichtgewicht en prestaties. De CS kost €52.000,- meer dan zijn voorganger, en daarvoor krijgt u 20 pk extra en een gewichtsbesparing van 15 kilo. Daarnaast belooft BMW een strakkere en sportievere wegligging. De vanafprijs van de BMW M3 CS is €214.973,-, waarbij de BPM een flinke factor is: maar liefst €54.923,- moet worden afgedragen aan uitstootbelasting.
Bent u op zoek naar een BMW M3 Touring (CS)? Ontdek welke voordelen wij u kunnen bieden bij de aanschaf van uw BMW M3 (CS) via Wiggers Mastercars.
De grote broer: BMW M5 Touring
De M5 is inmiddels ook te configureren en de eerste exemplaren zijn zelfs al geleverd. Wat direct opvalt, is het enorme prijsverschil tussen de M3 CS en de M5. De vanafprijs van de M5 bedraagt slechts €145.872,-, al moet u bij de M5 nog wel even goed door de configurator om de auto volledig naar wens en stijl samen te stellen.
De krachtige V8 wordt ondersteund door hybride technologie, wat resulteert in een bijzonder lage BPM van slechts €759,-. Dat is een gigantisch verschil van €54.164,- ten opzichte van de duurdere M3 CS, waarin bovendien een kleinere zescilinder ligt. Het gewicht van de M5 Touring is al een veelbesproken onderwerp, dus dat laten we nu maar even achterwege.
De elektrische actieradius van de M5 Touring is 65 km, waardoor de auto een prima keuze is voor korte dagelijkse ritten als u elektrisch wilt rijden, maar toch af en toe wilt genieten van brute kracht. Het gecombineerde vermogen van de V8 met hybride technologie bedraagt 772 pk en 1.000 Nm koppel. Wie vaker een hybride heeft gereden, weet dat het elektrische koppel direct beschikbaar is, in plaats van geleidelijk opbouwend zoals bij een pure atmosferische motor. Dit zorgt ervoor dat de 2.550 kg wegende M5 Touring een sprint van 0 naar 100 km/u aflegt in slechts 3,7 seconden. Daarmee is hij net iets trager dan de M3 CS Touring.
Maar niet getreurd, de autotuners staan al in hun handen te wrijven. Hybride auto’s zijn namelijk eenvoudig te chippen zonder vervanging van onderdelen, met enorme vermogensstijgingen als resultaat. Het is een kwestie van tijd voordat de eerste M5 met slechts een softwareaanpassing ruim 1.000 pk draait. Dat gaat ongetwijfeld zorgen voor andere 0-100 km/u tijden.
Twee M-modellen, twee karakters
Het lijnenspel van de twee M-broers is ook zeer verschillend, waardoor BMW twee volledig eigen karakters heeft gecreëerd. De M3 heeft de grote grille, waar we flink aan moesten wennen. De M5 heeft daarentegen weer een ouderwetse kleinere grille in de neus.
De M3 oogt agressief, zit vol aerodynamische extra’s zoals spoilers en heeft scherpe, harde lijnen. De M5 Touring is wat rustiger vormgegeven, iets blokkeriger, en minder agressief. Dit maakt hem net wat chiquer in zijn voorkomen.
Welk model is uw favoriet?
Wij helpen u graag verder
Wilt u meer informatie, hulp bij het samenstellen van uw BMW M5 Touring, of wilt u weten welke voordelen het importeren van een M3 CS Touring bij Wiggers Mastercars biedt? Wij helpen u graag verder!