Heel veel 911 nieuws!
Dit is de nieuwe Porsche 911, die officieel de naam Porsche 911 992.2 draagt. Een faceliftversie van de 992 die sinds 2019 op de markt is. Bij een facelift gaat het vaak om kleine aangepaste details, zoals nieuwe koplampen, bumpers, achterlichten en een kleine vermogensupgrade. Maar de nieuwe Porsche 992.2(Mk2) gaat behoorlijk op de schop. Porsche heeft hiervoor dik 3,1 miljoen kilometers afgelegd. Al die gemaakte aanpassingen brengen veel voordelen met zich mee!
Uiterlijk vertoon
We beginnen met het tot nu toe zichtbare, en dat is het uiterlijk vertoon van de Porsche 992.2. Zoals we gewend zijn, behoudt de 911 zijn prachtige lijnenspel, en zien we slechts kleine details die het verschil maken. En waarom zouden ze ook? Wat goed is, is goed.
Wat direct opvalt, is de grille, die een soort van verticale aero flaps heeft. Dat is even wennen om te zien, maar hoe langer je ernaar kijkt, hoe beter het wordt. Optioneel is er bij de nieuwe Porsche 992.2 een aeropakket te bestellen. Dit pakket levert onder andere een achterspoiler mee die aardig op die van de 991.1 GT3 lijkt. Dit aeropakket zorgt bij hoge snelheden voor meer downforce, wat resulteert in sneller bochtenwerk.
Ook zien we dat er nieuwe LED-koplampen gaan komen voor de 992.2. Hoe dit eruit gaat zien blijft nog even een verrassing, want op alle foto’s die over het internet circuleren, lijken we overal afgeplakte koplampen te zien. De achterlichten lijken ook net iets anders te zijn in vorm, iets strakker en hoekiger dan zijn voorganger. Of dit daadwerkelijk ook zo is bij de lancering van de auto is de vraag.
Waar de uitlaat sierstukken van 992.1 ver uit elkaar zitten, komen ze bij de Porsche 992.2 weer samen. Dat ziet er toch wel goed uit! Hierbij wordt de uitlaat dus ook een stukje korter en loopt hij recht naar achteren. Net zoals we zagen bij de Porsche 991.2.
Aandrijflijn van de Porsche 992.2
Nu het belangrijkste, want hiervoor zijn 3,1 miljoen kilometers afgelegd door de testrijders van Porsche. De meeste kilometers hiervan zijn gereden in het warme Dubai, maar ook over besneeuwde wegen en op circuits. De Porsche 992.2 krijgt namelijk een hybride aandrijflijn. Niet getreurd, de heerlijke 6-cilinder blijft gewoon achterin liggen. De extra batterijen zorgen eigenlijk alleen maar voor voordelen.
Met Jörg Bergmeister aan het stuur voltooide de hybride 992.2 de Nordschleife in 7:16.934, wat volgens Porsche 8,7 seconden sneller is dan zijn voorganger. Het meest bijzondere hiervan is dat dit werd bereikt op normale straatbanden, en dus niet op een set semi-slicks. Met welk model de vergelijking wordt gemaakt, laten ze in het midden, maar dat hij extreem veel sneller is weten we wel zeker. Volgens Jörg Bergmeister is er flink meer grip met de nieuwe 992.2 en is de directe elektrische boost natuurlijk het grootste voordeel. Hoeveel pk’s en Nm’s de batterijen leveren, weten we nog niet precies.
Een hybride aandrijving is toch altijd prettig, want er zijn soms momenten dat je even niet wilt opvallen en rustig voorbij wilt rijden. Of wanneer je ’s ochtends vanuit huis vertrekt en de buren te vriend wilt houden, dan is het prettig om rustig de auto te starten en weg te rijden.
De Porsche 911 992.2 in Nederland
We betalen ons tegenwoordig helemaal scheel aan BPM, meer dan €100.000,- naar het belastingparadijs kijken wij niet meer gek van op. Maar we hopen dat de hybride aandrijflijn deze BPM-prijs gaat drukken!
De lancering van de nieuwe Porsche 992.2 hybrid staat gepland op 28 mei, dan gaat het doek officieel van de auto en zijn de prijzen bekend. Het bestellen van de nieuwe Porsche 992.2 kan via ons, voor vragen neem contact met ons op.
Bekijk onze actuele collectie Porsches