De derde generatie al weer. Waar is de tijd gebleven? Menigeen zal zich ongetwijfeld nog de dag in 2002 kunnen herinneren dat de Cayenne de automarkt kwam vergezellen. Wat een storm van kritiek. Tegelijkertijd was er welhaast geen groter bewijs dat negatieve publiciteit ook publiciteit betreft. De Cayenne heeft nimmer een verkoopdip gekend. Sterker, elke ander Porsche werd het nakijken gegeven in de verkoopstatistieken. Nog steeds, al loopt de Macan hard in. Toch zal Porsche haar uiterste best doen om de nieuwe Cayenne die koppositie te laten behouden. Niet in de laatste plaats omdat het model de hoogste winst per verkocht exemplaar noteert.
Nog meer gooi-en-smijt-SUV
Wie durft te beweren dat een grote SUV niet sportief kan zijn, moet nodig eens een proefrit gaan maken in een Porsche Cayenne. Niet normaal welke capriolen die kolos kan uithalen. De nieuwe generatie belooft zowaar nog wendbaarder te worden. Dankzij een grondig dieet, aangewakkerd door een architectuur bestaand uit aluminium, carbon en de nieuwste staalsoorten. Tot wel 200 kilogram bedraagt de besparing. Combineer dit met allerlei high-tech rijsystemen die de auto overeind houden en je hebt een gooi-en-smijt-SUV van formaat die zijn weerga niet kent.
Meer van hetzelfde
De nieuwe Cayenne wordt dus vooral nog weer een stapje beter? Inderdaad, want optisch hoef je van Porsche ook geen revolutie te verwachten. Evengoed schijnt ‘ie stijlkenmerken over te nemen van de Panamera Sport Turismo, alsook de Macan. Oftewel, het rankere en vloeiendere lijnenspel moet meteen al te kennen geven dat er behoorlijk wat kilo’s zijn bespaard. Idem binnenin, waar een net zo strak dashboard wordt verwacht als bij de nieuwe Panamera.