“Deze nieuwe aanpak werkt. Punt.”
Op TV komen en bescheiden blijven gaat heel goed samen.
Edwin Wierda was vele jaren voor bekende grootbanken actief op de afdeling beleggingen. Enkele jaren geleden waagde hij de stap en begon voor zichzelf. Nu heeft hij niet alleen een uitgebreide klantenkring, maar is hij ook regelmatig te zien op televisie, bij het bekende zakenprogramma ‘Business Class’.
Als ik vraag of ik een TV-ster aan de telefoon heb, schiet hij hartelijk in de lach. Zo moet ik dat natuurlijk niet zien, want bescheidenheid siert de mens. Toch zit hij iedere maand als gast in het bekende TV-programma ‘Business Class’ van Harry Mens. Niet om te praten over auto’s, maar over zijn werk, het geven van beleggingsadviezen.
Uitdagingen genoeg in leven en werk van Edwin Wierda (39), eigenaar en directeur van Wierda en Partners. Want we leven in een schraal economisch klimaat en de beurs presteert ook al niet geweldig. Dan toch klanten zeer tevreden houden en er zelfs bij winnen is voorwaar geen sinecure. Natuurlijk, een TV-programma draagt zeker bij aan een goede naamsbekendheid, maar het harde werk gebeurt toch achter de schermen. En al bestaat zijn bedrijf nog niet zo lang, toch zit de groei er flink in.
Edwin legt het uit.
Zaken gaan goed
“Ik kreeg de kans de mogelijkheden te onderzoeken om een eigen beleggingskantoor te beginnen. Na ruim 12 jaar als beleggingsspecialist voor de Rabobank gewerkt te hebben, leek me dat een hele mooie uitdaging. Het klinkt bijna als zo gezegd, zo gedaan, maar in 2007 werd er daadwerkelijk gestart met een kantoor, toen nog in Drachten. Al spoedig gingen de zaken zo goed dat er gezocht moest worden naar een groter pand, dat uiteindelijk werd gevonden en betrokken in Assen.”
Geen snelle jongens
Over zijn vak praat Edwin eenvoudig, bijna luchtig, maar zo is het niet bedoeld: “Kijk, bij ons werk is vertrouwen het allerbelangrijkst. Helemaal omdat wij met volmachten van klanten werken. En het gaat om grote financiële transacties, dat is zo. Maar verder is een flink stuk nuchterheid in de benadering van je werk altijd goed, ook bij ons. En snelle jongens zijn we al helemaal niet. Ja, (lacht) als het moet kan mijn auto best snel zijn, maar eerlijk gezegd ben ik daar niet zo mee bezig. Beter later op je bestemming en veilig je doel bereiken, dan het te snel doen en in tranen eindigen. Precies zoals we de relaties met onzeklanten benaderen, eigenlijk.”
Vernieuwende manier
En zo hebben we een prachtige brug te pakken naar de stijl van werken van Wiggers Mastercars. Alweer een jaar of drie geleden parkeerde men vanuit Enschede een vrijwel nieuwe Audi A6 voor de deur bij Wierda en Partners. Exact op de plek en op tijd, zoals gewenst. Gewoon, omdat dat zo was afgesproken. Vanuit het ontstane vertrouwen kwam daar al spoedig een Audi A3 bij, voor een collega van Edwin.
Beide auto’s werden geleverd via een zoekopdracht. “Dat werkt geweldig”, zegt Edwin, “De snelheid en nauwkeurigheid waarmee auto’s gezocht en gevonden worden blijft me verbazen. En afspraak is afspraak. Daar komt nog bij: duidelijkheid vooraf en goede ‘aftersales’. Dat hele rijtje trof ik bij de grote merkdealers eigenlijk steeds minder aan. Zo bekeken is de service – ook met bijvoorbeeld halen en brengen van je auto voor een reparatie – zeer hoog en is de prijs dus ook een minder belangrijke factor. Ik denk dat men bij de grote autobedrijven op deze vernieuwende manier van ‘het rode loper gevoel’ simpelweg geen antwoord heeft.”
Warme deken
We praten tot slot nog even over de liefhebberij. Edwin erkent, als niet – autofreak, dat hij aan zijn vervoermiddel geen zeer hoge eisen stelt. Ja, het moet er voor de klanten representatief uitzien, en graag een beetje veilig. Maar verder… Het gevoel dat hij krijgt, bij de leverancier van de auto, dat is veel belangrijker. Hij valt even stil en staart in de verte. Dan, bijna peinzend: “Die warme deken van service. Daar gaat het om!”