Van Nijhof-Wassink en Nijwa Groep
“Bij Wiggers Mastercars vinden we precies dezelfde manier van zaken doen als in onze eigen bedrijven”
In 1967 gefuseerd naar Nijhof Wassink. Toen begonnen met zes vrachtwagens. Nu rijden er zo’n 300 trekkende eenheden door Europa, werken er 700 mensen, heeft het bedrijf op meer dan 20 plekken in europa kantoren en overslagcentra en wordt de Poolse nationale schaatsploeg gesponsord. Het jaar 2007 was dus zelfs een jubileumjaar. Gevraagd naar de reden van het succes zijn Freddy Nijhof en Albert Hendrikse helder: “De menselijke factor is alles”. Of dat nu klanten, leveranciers of medewerkers zijn.
Behalve als transportbedrijf, gespecialiseerd in droge en natte bulkgoederen, is de onderneming ook bekend van het dealerschap van Volvo trucks, gevoerd onder de naam Nijwa. Elf vestigingen bedienen in het Oosten en Noorden van Nederland de markt voor het bekende Zweedse merk en in Polen heeft de firma ook vier vestigingen. Het credo: gebruik maken van de slagkracht van een grote organisatie, maar de klant moet het gevoel houden van de dealer om de hoek. De link met Wiggers Mastercars is gelegd.
Benen
In de showroom troffen de heren een gedreven Marcel Wiggers aan, die volgens zeggen een en al enthousiasme uitstraalde. Natuurlijk hadden ze geen half werk verwacht: “Als Wim, in dit geval samen met Marcel, iets aanpakt, dan weet je dat het goed komt. Maar zoveel kwaliteit op zo’n manier gepresenteerd, dat hadden we niet verwacht.” Het succes van de nog jonge onderneming verbaast hen niet. “Zoals zoveel bedrijven in Twente, zijn wij van het niet-lullen-maar-poetsen principe. Hard werken, goed verdienen, maar niet te veel poespas alsjeblieft. En met beide benen op de grond staan. Dat troffen we ook bij Wiggers aan.”
Rookworst
In relaties gaat het om respect hebben voor elkaar en natuurlijk dat stukje gunning. Maar dan moet er wel een aanbod zijn dat past. Albert Hendrikse: “Je zal ons niet gauw in een Ferrari of Porsche zien. Ik krijg al last van mij oren voordat ik erin zit, maar ook mijn rug is me dierbaar (lacht). Nee serieus, het is gewoon het type auto dat bij ons en onze klanten past. Het bleek echter dat Wiggers in het topsegment van alle markten (merken) thuis is. En hij had al heel snel de nieuwe Audi Q7 staan, geweldige kar”. Freddy Nijhof vult aan: “In december vorig jaar was er een eindejaarsbijeenkomst bij Wiggers, met een geweldig stamppotbuffet. Toen werd ons tussen twee rookworsten door een koopcontract voor twee van die wagens onder de neus gedrukt. Of we dáár maar even wilden tekenen. Gelukkig zijn we de beroerdste niet….” Kijkt met een schalkse blik over zijn bril: “Zoals wij zelf ook altijd zeggen: Dingen komen op je pad en op zo’n moment moet je snel schakelen.” Bulderend gelach.
Steekje
Na de aankoop en de eerste maanden val tevredenheid lieten de Audi’s een klein steekje vallen. Er was een klepje aan de carrosserie niet goed vastgezet in de fabriek en dat moest worden aangepast. Zonder dralen werden de wagens opgehaald, gerepareerd en weer teruggebracht, “klasse service!” volgens de heren. “Als ze een ding goed begrepen hebben in Enschede is het de aandacht voor de relatie en echte interesse. Ook eens bellen als er niks te verkopen is, dat soort zaken. Goed zorgen voor je klanten. Zaken die nog steeds niet vanzelfsprekend blijken te zijn in zakelijk Nederland. We begrepen dat we vorig jaar tot de eerste klanten behoorden. Wat ons betreft hebben we daar absoluut geen spijt van”.