Het leven hangt soms van toeval aan elkaar. Marcel Wiggers en Wim Samsen kwamen elkaar járen geleden tegen tijdens een Quattro-training van Audi in Lelystad. Vanaf het eerste moment klikte het fantastisch tussen de twee. Wim liet in die periode al eens vallen: ’Als je ooit voor jezelf wil beginnen, bel me dan.’
“En op die uitspraak kwam ik een paar jaar later terug”, zegt Marcel. “Wim was gelukkig nog steeds enthousiast.” Wat ze in elkaar zagen? Wim: ’Ik was werkzaam binnen Eastborn Slaapsystemen en stond op het punt om daarmee te stoppen. Marcel wilde graag voor zichzelf beginnen. Eén en één was twee: ik had de ondernemersgeest, hij de kennis en kunde.”
Geen vlekkeloos avontuur
Het duo trok een weekend uit om hun bedrijfsplan op papier te zetten. Marcel: ’Tot die tijd werkte ik vooral in loondienst. Ik had veel ervaring met het in- en verkopen van auto’s en het onderhouden van relaties, maar een eigen bedrijf was andere koek. Een doorgewinterde ondernemer als Wim kon mij dus mooi de fijne kneepjes van het vak leren.’ Hoewel Wiggers Mastercars al snel daarna een feit was, begon hun avontuur niet geheel vlekkeloos.
Recessie
Zonder dat ze het wisten stonden de twee ondernemers aan de vooravond van de crisis. Net begonnen, geen vet op de botten en een voorraad auto’s die in een klap de helft minder waard werd. “Dan hebben we het over veel geld ”, zegt Marcel. “Toen hebben we elkaar eens diep in de ogen gekeken en gezegd: ’Opgeven doen we nooit.’ Uiteindelijk heeft de crisis het beste in ons naar boven gehaald. Waar we nu staan hebben we met vallen en opstaan bereikt.”
‘Opgeven doen we nooit. Uiteindelijk heeft de crisis het beste in ons naar boven gehaald’
Geen vergaderingen
Wat de twee zo’n krachtig team maakt? Marcel: ’Wim bemoeit zich nergens mee, haha. Nee, zonder gekheid: hij staat me altijd met raad en daad bij. We kunnen op elkaar rekenen, vergaderen ook praktisch nooit. Maar we bellen soms wel twee keer per dag. “Marcel komt altijd z’n afspraken na”, vult Wim aan. “Dat hoor je ook van onze klanten. Ook al is er niks nieuws te melden, dan nog neemt hij de moeite om je even te bellen. Omdat-ie dat simpelweg had beloofd. Hier binnen het bedrijf weegt zijn stem het meest.”
Eitjes bakken
Veel van de klanten die bij Wiggers hun droomauto willen kopen, hebben het erg druk. Soms zijn ze geïnteresseerd in een auto maar hebben dan simpelweg geen tijd om langs te komen. “Vroeger sprak Marcel op een zondagochtend af met klanten en stond vervolgens voor iedereen eieren te bakken.” Marcel: ’Dat doe ik nog steeds weleens. Laatst nog, voor een klant die vanuit Den Haag hiernaartoe moest komen. We gaan ook graag naar mensen toe, dat doen we al vanaf het begin.”
Expertise
Of er veel veranderd is in vijftien jaar tijd? “Ja en nee”, klinkt het in koor. “Wim: “Ja, Marcel heeft meer rimpels gekregen, haha. Nee, alles is natuurlijk veel stabieler geworden. Rustiger. Samen met het team zorgt Marcel ervoor dat de boel hier als een geoliede machine doordraait.” Wat nooit is veranderd, is de persoonlijke aandacht voor de klant. En de expertise die binnen het bedrijf zo overduidelijk aanwezig is. Het hoge aantal zoekopdrachten dat wekelijks binnenstroomt, onderstreept het vertrouwen van de klant in Wiggers Mastercars.
Gevulde showroom
“Naast het helpen van consumenten begeven we ons ook op de zakelijke markt”, legt Marcel uit. “We beheren wagenparken van diverse bedrijven en gaan ook op dat gebied erg ver qua service. Met autorijschool Brunen beleefde ik jaren geleden de vuurdoop. Het viel me toen op dat veel bedrijven niet precies wisten hoe ze een wagenpark voordeliger konden inrichten.” En waar ze ooit begonnen met enkel de in- en verkoop van Ferrari’s, is de showroom inmiddels gevuld met de meest exclusieve automerken.
Toosten met bier
Dat vijftien jaar samenwerking de nodige hoogte- en dieptepunten met zich meebrengt, moge duidelijk zijn. Marcel: ’In het begin huurde ik bijvoorbeeld altijd een poetser in voor twee dagen. Maar tien jaar geleden ben ik binnen het bedrijf een eigen poetsafdeling begonnen. Het is nu uitgegroeid naar een volledig zelfstandige dienst.’ De tientallen keren dat de twee samen onderweg waren om een auto op te halen, maakt direct herinneringen los. “Of toen we onze eerste auto’s verkochten”, zegt Marcel. “In plaats van champagne wilde Wim toosten met bier. Lekker Twents, daar houden we van.” Wim: ’Ook de dag die helemaal in het teken stond van Spijker staat me nog helder voor de geest. Van de fabriek kwamen ze hier op bezoek. Er was een lezing en samen met onze relaties mochten we proefrijden, geweldig.”
Gevoel van trots
Het team van Wiggers Mastercars kijkt enthousiast en vol vertrouwen naar de toekomst. “Dit is voor mij een jongensdroom die is uitgekomen”, zegt Marcel vastbesloten. ,,En mensen kunnen hier ook voor hun droom terecht, om welke auto het dan ook gaat.” Als hij ’s morgens vanuit zijn kantoor de showroom inkijkt, overvalt hem nog steeds een gevoel van trots. Wim knikt beamend. “We hebben hier samen iets heel moois neergezet. En daar mogen we best even goed bij stilstaan.”
‘We hebben hier samen iets heel moois neergezet’
Als het gaat over de auto’s in onze showroom, dan zijn wij net een encyclopedie. Omdat we al zo veel jaren meelopen, kennen we van alle auto’s de vroegere eigenaren. Het gaat om de historie. Elke auto heeft immers een verhaal.